Her har dere en splitter ny musikal, en verdenspremiere spesialskrevet til Haugesund.
Da årets husregissør Ida Høy foreslo å spørre den svenske dramatikeren Klas Abrahamsson om å skrive en musikal om Norges forhold til Olja var det lett å si ja. Hvilken gave av en idé? Klas Abrahamsson har et blikk på verden som kan minne om den amerikanske tegneserien South Park og er ikke redd for å sparke i absolutt alle retninger. Han kjæler og håner kommentarfelt, pk, woke, pragmatiker, kunstner og meningmann i en og samme tekst. Man blir flau, stolt, glad og trist på en gang. Teksten er kledd i ikke mindre en 60 blodferske og rike og lekne komposisjoner av Stavangers maestro Anders Brunvær Hauge!
På Haugesund Teater skal vi bedrive verdidebatt. Vi skal underholde, men også mene noe om det samfunnet vi lever i. Som statsfinansiert kulturinstitusjon har vi et særlig ansvar for dette. Derfor er også mitt personlige høydepunkt i forestillingen når skuespillerne setter oss hardt på plass og påpeker det tåpelige med vår egenskapte avhengighet til Olja, vel vitende om at det er nettopp denne industrien som har gjort det mulig for Norge og være en av verdens aller fremste leverandører av scenekunst – gjennom enestående gode finansieringsordninger over mange år. Det er bittersøtt, ydmykt og arrogant.
Vi takker spesielt årets husregissør, Ida Høy og årets husscenograf, Gjermund Andresen for å sette kronen på verket med denne tredje produksjonen for Haugesund Teater i 2022. Med sine ambisjoner og kompetanse har de løftet oss som teater og gitt oss en samtidskommenterende rød tråd gjennom hele året.
Det er bare å spenne sikkerhetsbeltet, for det er en reise.
Morten Joachim Henriksen, Teatersjef