«En beretning om blindhet» er en actionpreget apokalypsefortelling skrevet av en poet.
Den er i aller høyeste grad konkret og brutal, men også metaforisk og filosoferende. Den handler om å miste en sans – synet. For noen en virkelighet, mens for andre et mareritt. I denne historien mister alle synet, og vi kan vel røpe at de fleste ikke takler det særlig bra.
Romanen stiller konkret spørsmålet om hva som skjer dersom alle blir blinde, men dypere sett tror jeg den forsøker å si noen om hvor blinde vi er for vår egen sårbarhet i møte med omfattende kriser. Den advarer om arroganse og blindhet. Denne historien synes jeg skal fortelles igjen og igjen, så får vi se om vi noensinne lærer.
Da jeg leste «En beretning om blindhet» i 1999 fikk jeg en leseropplevelse som sitter i tjue år etter. I tillegg til at min hang til virkelighetsflukt og urealistiske tro på egen fortreffelighet i krisesituasjoner gjør meg til yndet mål for slike apokalypsescenarier var Nobelprisvinner Jose Saramagos språklige presisjon så høy at jeg rett og slett fikk et lite kunstsjokk. Det overgikk alt annet jeg hadde lest. Og siden jeg, omtrent på samme tida, bestemte meg for at teater var noe jeg ville jobbe med, har jeg hatt ønske om å lage noe scenisk av denne trykkokeren av poetisk apokalypse.