- Med det svaret tyder mye på at du kommer til å fortsette å programmere i samme retning, og i samme kunstneriske profil. Hva kan vi forvente oss av dine neste fire år som teatersjef? Klassikere i ny drakt, eller fortsatt nybrottsarbeid?
- Jeg er fortsatt i tenkeboksen. Jeg er stolt av at vi har skapt en slags gjennomgående forventing om kvalitet. Men har vi egentlig skapt en kunstnerisk profil? Hvis jeg skal være dønn ærlig mener jeg at det med et par hederlige unntak ikke finnes eksempler på et norsk regionteater med en tydelig kunstnerisk profil. Og i hvert fall ingen på Vestlandet. Vi er alle generiske så det griner. Vi lager alle tolkninger av romaner vi håper mange har lest og vil se på scenen, eller vi setter opp hipsterversjoner av Ibsen. Det er ikke en kunstnerisk profil å lage bra forestillinger. Dog - man kan ikke få til alt på en gang. Fokuset de neste fire åra er å finne en tydeligere kunstnerisk profil som har evnen til å bevare kvaliteten vi har bygget opp. Med det sagt må vi også ha en mer praktisk tilnærming til publikummet på Haugalandet.
-Ja, for er du ikke redd for å miste publikum på veien? Det er vel ikke til å stikke under en stol at den jevne Haugalending liker en god klassiker, og et godt show?
- I Haugesund tror jeg det er helt sentralt med helhetsopplevelsen – og ja, jeg tror det kan være smart å la det være gjennomgangstonen i våre prosjekter. Det må være gøy å få åndelig påfyll. Det vil kanskje se smalt ut i prosjektbeskrivelsene, men det vil oppleves tilgjengelig og underholdende. Kommer det flere publikummere får vi også laget enda mer kunst, så enkelt er det. Kanskje blir det smart-ass-humor? Kanskje er det escaperoom? Jeg vet ikke. Vi må jobbe. Men en ting er sikkert: Jeg vil forsøke å ikke skuffe meg selv med å måtte oppsummere mine åtte år med midlertidig utdelt definisjonsmakt på å ikke utgjøre en forskjell. Vi må gjøre NOE. Noe som vil noe. Noe mer enn å lage bra forestillinger og underholdende show.